Nie łam się ... :)
    itp pisze:

    Nie łam się .... bo wolno
    Łam się ... bo w prosty sposób przekazujesz informacje

    Ostatnio znalazłem takie zestawienie :

    /p – stacja pracuje ze sprzętu przenośnego lub innego miejsca we własnym województwie (np. SP2AAA/p)
    /m – praca z pojazdu ruchomego (statek na wodach terytorialnych, samochód, rower, pociąg) (np. SQ4BBB/m)
    /cyfra – praca chwilowo z innego okręgu (np. SP5CCC/9)
    /mm – praca ze statku na wodach międzynarodowych (np. SP1WWW/mm).
    /am – praca z powietrza (bez dodatkowego pozwolenia radiowego w przypadku paralotni, jednak może być potrzebna dodatkowa zgoda na pracę z samolotu) (np. SP7EEE/am).
    /d – praca z miejsc katastrof i klęsk żywiołowych (z ang. disaster, katastrofa, np. SP9ABC/d)
    /QRP – praca z transceivera o małej mocy (poniżej 5W)

    Powyższa lektura zachęca do pytania ile razy można się łamać wesoły

    Pozdrawiam wszystkich (zakładam ze jestem na żaglach na mazurach i mam małą moc)
    Tomek SP9ITP/4/M/QRP aniołek bardzo szczęśliwy lol


Tomek,
Przykład z Twoim znakiem zupełnie wg mnie nieprawidłowy. Łamiesz się tylko raz. Sam decydujesz przez co.

/p niekoniecznie we własnym województwie może być zamiast cyfry gdy pracujemy z pola

/p jest obowiązkowe w zawodach Fieldday (inaczej stacja jest klasyfikowana jako fixed),

/p zalecane przy pracy SOTA, SPFF (po prostu informacja dla korespondentów, a nie spełnienie jakiegoś wymogu formalnego)

/m informacja, że QSO nie jest do niczego korespondentowi zaliczane

/QRP jest nieprawidłowe. Stosowane czasem aby zwrócić uwagę jakiejś stacji. Zazwyczaj skuteczne jeżeli w ogóle nas usłysza

/mm budzi najwięcej kontrowersji, nie tylko w SP, ale tu regulamin radiokomunikacyjny ITU nie pozostawia miejsca na watpliwości i interpretację.
Z jednostki pływającej, na wodach międzynarodowych, za zgodą kierownika (kapitana) jednostki.
Całkiem niedawno przez jedno z forów amerykańskich przetoczyła się dyskusja ponieważ jeden z krótkofalowców amerykańskich w trakcie rejsu postawił na pokładzie Buddipole rozłozył KX3 i zaczął pracować /mm.
Został wysadzony na Florydzie, a swoje żale wylał na forum.
Spotkał się z dosyć jednoznacznym odzewem "siedź cicho i ciesz się, że Cię nie zamknęli"
Absolutnie niedopuszczalna jest praca z obcego portu jako sp..../mm
Wtedy po prostu np LA/SP....

Reszta to już kwestia zdrowego rozsądku.
Mam nadzieje, że nie rozpowszechni się w SP /pm (pieszy) /bm (rower) bo doszlibysmy do absurdu. Lubuja sie w tym koledzy z drugiej strony kałuży.

Dorzucę jeszcze do tego łamanie się przy pracy w obcym kraju.
Nie wszędzie gdzie wazna jest licencja CEPT możemy po prostu zacząć pracować.
Niektóre kraje wymagają powiadomienia lokalnego odpowiednika UKE.
Przed wyjazdem proponuję się zawsze zapoznać z lokalnymi przepisami.
To szczególnie istotne w tzw terytoriach zamorskich niektórych krajów (np G, F, OZ, LA, PA), gdzie często trzeba uzyskać tamtejszą licencję.
Niektóre kraje wymagają aby łamac się przez prefix w całości.
Może akurat przykład nietrafiony, ale chodzi o ideę np. OZ4/SP1JPQ.
Użyłem przykładu OZ4 bo to daje korespondentowi informację, ze QSO zalicza się do IOTA.

Pozdrawiam
Jurek
SP1JPQ & SO1D


  PRZEJDŹ NA FORUM