NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » HYDE PARK » NIE ŁAM SIĘ ... :)

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Nie łam się ... :)

  
itp
24.07.2013 21:11:29
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kraków

Posty: 384 #1548802
Od: 2011-10-3
Nie łam się .... bo wolno
Łam się ... bo w prosty sposób przekazujesz informacje

Ostatnio znalazłem takie zestawienie :

/p – stacja pracuje ze sprzętu przenośnego lub innego miejsca we własnym województwie (np. SP2AAA/p)
/m – praca z pojazdu ruchomego (statek na wodach terytorialnych, samochód, rower, pociąg) (np. SQ4BBB/m)
/cyfra – praca chwilowo z innego okręgu (np. SP5CCC/9)
/mm – praca ze statku na wodach międzynarodowych (np. SP1WWW/mm).
/am – praca z powietrza (bez dodatkowego pozwolenia radiowego w przypadku paralotni, jednak może być potrzebna dodatkowa zgoda na pracę z samolotu) (np. SP7EEE/am).
/d – praca z miejsc katastrof i klęsk żywiołowych (z ang. disaster, katastrofa, np. SP9ABC/d)
/QRP – praca z transceivera o małej mocy (poniżej 5W)

Powyższa lektura zachęca do pytania ile razy można się łamać wesoły

Pozdrawiam wszystkich (zakładam ze jestem na żaglach na mazurach i mam małą moc)
Tomek SP9ITP/4/M/QRP aniołek bardzo szczęśliwy lol
_________________
Pozdrawiam
Tomek

---http://alpimax.pl/---------
  
Electra26.04.2024 09:38:15
poziom 5

oczka
  
SQ9APD
24.07.2013 21:24:40
poziom 6



Grupa: Administrator 

Lokalizacja: Kraków, KO00ac

Posty: 1517 #1548820
Od: 2011-8-14


Ilość edycji wpisu: 2
Albo /4, albo /m - razem nie, bo się wzajemnie wykluczają, /QRP wg mnie nie ma prawa bytu, /d to jakaś nowość, ale wg. mnie słuszna, bo informująca, żeby zachować szczególną ostrożność, nie przeszkadzać i nie wołać tej stacji nie potrzebnie.
Generalnie na forum SP7PKI o mało co się nie pobiliśmy o to, czy się łamać przez numer okręgu, a jeżeli tak, to po co - jaką to niesie ważną informację korespondentowi?

Poza tym widzę pewny brak logiki, a mnie trochę inaczej uczono 20 lat temu:

/p - praca portable, nie ważne gdzie jestem: radio podłączone do akumulatora i anteny, również rower, narty, kolej krzesełkowa (patrz wyjątek poniżej)
/m - praca z pojazdu/łodzi, o ile radiostacja jest podpięta do pokładowej instalacji elektrycznej i antenowej
/1-9 - "krótkotrwała" praca ze stałego QTH w innym miejscu niż wskazane na licencji - podłączenie radiostacji pod zasilanie sieciowe i anteny na stałym maszcie
/a - "długotrwała" praca ze stałego QTH w innym miejscu niż wskazane na licencji - podłączenie radiostacji pod zasilanie sieciowe i anteny na stałym maszcie

Generalnie osobiście zawsze łamie się, gdy:
/p - praca z ręki
/m - praca z pojazdu
/1-9 - praca z innego stałego QTH

_________________
Pozdrawiam
Bartek SQ9APD
  
itp
24.07.2013 21:41:56
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kraków

Posty: 384 #1548836
Od: 2011-10-3


Ilość edycji wpisu: 1
A dlaczego się wyklucza, wszystko zgodnie z prawdą. A jakby była katastrofa (biały szkwał) to jeszcze /d.
Łamanie przez okręg informuje z grubsza o lokalizacji, /m o tym ze nie jesteś w domu, /qrp o mocy nadajnika. W myśl zasady że do zaliczenia łączności wystarczy wymiana znaków i raportu to dodatkowe łamanie wiele mówi.
Wielokrotne łamanie wymyśliłem osobiście 15 minut temu wesoły na potrzeby tego tematu aniołek
T
_________________
Pozdrawiam
Tomek

---http://alpimax.pl/---------
  
HF1D
24.07.2013 21:51:10
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: JO73hi

Posty: 144 #1548842
Od: 2013-6-11
    itp pisze:

    Nie łam się .... bo wolno
    Łam się ... bo w prosty sposób przekazujesz informacje

    Ostatnio znalazłem takie zestawienie :

    /p – stacja pracuje ze sprzętu przenośnego lub innego miejsca we własnym województwie (np. SP2AAA/p)
    /m – praca z pojazdu ruchomego (statek na wodach terytorialnych, samochód, rower, pociąg) (np. SQ4BBB/m)
    /cyfra – praca chwilowo z innego okręgu (np. SP5CCC/9)
    /mm – praca ze statku na wodach międzynarodowych (np. SP1WWW/mm).
    /am – praca z powietrza (bez dodatkowego pozwolenia radiowego w przypadku paralotni, jednak może być potrzebna dodatkowa zgoda na pracę z samolotu) (np. SP7EEE/am).
    /d – praca z miejsc katastrof i klęsk żywiołowych (z ang. disaster, katastrofa, np. SP9ABC/d)
    /QRP – praca z transceivera o małej mocy (poniżej 5W)

    Powyższa lektura zachęca do pytania ile razy można się łamać wesoły

    Pozdrawiam wszystkich (zakładam ze jestem na żaglach na mazurach i mam małą moc)
    Tomek SP9ITP/4/M/QRP aniołek bardzo szczęśliwy lol


Tomek,
Przykład z Twoim znakiem zupełnie wg mnie nieprawidłowy. Łamiesz się tylko raz. Sam decydujesz przez co.

/p niekoniecznie we własnym województwie może być zamiast cyfry gdy pracujemy z pola

/p jest obowiązkowe w zawodach Fieldday (inaczej stacja jest klasyfikowana jako fixed),

/p zalecane przy pracy SOTA, SPFF (po prostu informacja dla korespondentów, a nie spełnienie jakiegoś wymogu formalnego)

/m informacja, że QSO nie jest do niczego korespondentowi zaliczane

/QRP jest nieprawidłowe. Stosowane czasem aby zwrócić uwagę jakiejś stacji. Zazwyczaj skuteczne jeżeli w ogóle nas usłysza

/mm budzi najwięcej kontrowersji, nie tylko w SP, ale tu regulamin radiokomunikacyjny ITU nie pozostawia miejsca na watpliwości i interpretację.
Z jednostki pływającej, na wodach międzynarodowych, za zgodą kierownika (kapitana) jednostki.
Całkiem niedawno przez jedno z forów amerykańskich przetoczyła się dyskusja ponieważ jeden z krótkofalowców amerykańskich w trakcie rejsu postawił na pokładzie Buddipole rozłozył KX3 i zaczął pracować /mm.
Został wysadzony na Florydzie, a swoje żale wylał na forum.
Spotkał się z dosyć jednoznacznym odzewem "siedź cicho i ciesz się, że Cię nie zamknęli"
Absolutnie niedopuszczalna jest praca z obcego portu jako sp..../mm
Wtedy po prostu np LA/SP....

Reszta to już kwestia zdrowego rozsądku.
Mam nadzieje, że nie rozpowszechni się w SP /pm (pieszy) /bm (rower) bo doszlibysmy do absurdu. Lubuja sie w tym koledzy z drugiej strony kałuży.

Dorzucę jeszcze do tego łamanie się przy pracy w obcym kraju.
Nie wszędzie gdzie wazna jest licencja CEPT możemy po prostu zacząć pracować.
Niektóre kraje wymagają powiadomienia lokalnego odpowiednika UKE.
Przed wyjazdem proponuję się zawsze zapoznać z lokalnymi przepisami.
To szczególnie istotne w tzw terytoriach zamorskich niektórych krajów (np G, F, OZ, LA, PA), gdzie często trzeba uzyskać tamtejszą licencję.
Niektóre kraje wymagają aby łamac się przez prefix w całości.
Może akurat przykład nietrafiony, ale chodzi o ideę np. OZ4/SP1JPQ.
Użyłem przykładu OZ4 bo to daje korespondentowi informację, ze QSO zalicza się do IOTA.

Pozdrawiam
Jurek
SP1JPQ & SO1D
_________________
Pozdrawiam
Jurek
HF1D
  
SQ9APD
24.07.2013 21:54:42
poziom 6



Grupa: Administrator 

Lokalizacja: Kraków, KO00ac

Posty: 1517 #1548843
Od: 2011-8-14


Ilość edycji wpisu: 2
Wg. mnie wyklucza się, bo patrz powyżej: kiedy jest stacja /m, a kiedy /1-9 - uzupełniłem wpis
Oczywiście dodanie /d jest poprawne. Aż strach pomyśleć jak będziesz stał na cumie w chorwackiej marinie: 9A/SP9ITP/2/m/QRP i... /d - po przejściu sztormu stulecia... zaniemówił
No, ale to już wyjaśnił Jurek - łamiemy się tylko raz, choć wielokrotnie słyszałem OK/SP.../p - to też z tego co pamiętam jest nie poprawnie.
_________________
Pozdrawiam
Bartek SQ9APD
  
itp
24.07.2013 22:10:36
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kraków

Posty: 384 #1548882
Od: 2011-10-3
    itp pisze:


    Wielokrotne łamanie wymyśliłem osobiście 15 minut temu wesoły na potrzeby tego tematu aniołek
    T


Mogę tylko jeszcze raz się uśmiechnąć aniołek
_________________
Pozdrawiam
Tomek

---http://alpimax.pl/---------
  
HF1D
24.07.2013 22:34:10
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: JO73hi

Posty: 144 #1548896
Od: 2013-6-11
Po przejściu sztormu stulecia nie będzie miał z czego nadawać.

Tomek,
przepraszam za dosadne stwierdzenie, ale Twój przykład z białym szkwałem jest delikatnie mówiąc niesmaczny.
/d nie jest nadawaniem z miejsca katastrofy tylko nadawaniem przez stację uczestnicząca w akcji ratowniczej.
Jeżeli uważasz że obecność na jeziorze na którym np leży setka jachtów upoważnia Cię do używania znaku /d i żucia szmat zamiast ratować innych to ja to zostawię bez komentarza w nadziei, ze to tylko rozważania teoretyczne.

Pozdrawiam
Jurek
SP1JPQ & SO1D
_________________
Pozdrawiam
Jurek
HF1D
  
SQ9APD
24.07.2013 22:38:38
poziom 6



Grupa: Administrator 

Lokalizacja: Kraków, KO00ac

Posty: 1517 #1548899
Od: 2011-8-14
Oj Tomkowi się dostało, a chyba to mi się należy...
Oczywiście rozważania czysto teoretyczne, bo wiemy, że nie łamiemy się przez 15 "przez", a jak napisałem wcześniej /d jest słuszne...

My tu trochę do śmichu z tym wielokrotnym łamaniem, ale niektórzy faktycznie mają z tym problem... Przypomnieć zasady, od czasu do czasu zawsze warto, żeby nie puszczać w eter takich "kfiatkuf".
_________________
Pozdrawiam
Bartek SQ9APD
  
HF1D
24.07.2013 22:55:36
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: JO73hi

Posty: 144 #1548909
Od: 2013-6-11
Mam nadzieję, ze wyjdzie z tej traumy, ale Bartek masz rację, niektórzy i to wcale nie w SP takie łamańce wyczyniają, że rozpacz bierze. I weź to odbierz jak gość sypie powyżej 30 grup, a woła go na tej samej częstotliwości 50 Włochów i Hiszpanów.

Moim skromnym zdaniem /p jest jak najbardziej pożądane, resztę poza prawdziwym /mm bym sobie darował.

Przyznaję jednak, ze czasami używam /qrp chociaż bardziej jako dodatek "qrp station calling" niz /qrp.
Niestety jakiekolwiek łamanie jest kłopotliwe w przypadku emisji o ograniczonej długości przekazu (np. JT65, JT9). DL/SP1JPQ to było wszystko na co można było sobie pozwolić chociaż sytuacja upoważniała do użycia dodatkowo /p

Pozdrawiam
Jurek
SP1JPQ & SO1D

_________________
Pozdrawiam
Jurek
HF1D
  
sp8rhp
24.07.2013 23:30:32
poziom 5



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Leżajsk SP, Idensen DL.

Posty: 468 #1548940
Od: 2012-7-22
    SQ9APD pisze:

    Albo /4, albo /m - razem nie, bo się wzajemnie wykluczają, /QRP wg mnie nie ma prawa bytu, /d to jakaś nowość, ale wg. mnie słuszna, bo informująca, żeby zachować szczególną ostrożność, nie przeszkadzać i nie wołać tej stacji nie potrzebnie.
    Generalnie na forum SP7PKI o mało co się nie pobiliśmy o to, czy się łamać przez numer okręgu, a jeżeli tak, to po co - jaką to niesie ważną informację korespondentowi?

    Poza tym widzę pewny brak logiki, a mnie trochę inaczej uczono 20 lat temu:

    /p - praca portable, nie ważne gdzie jestem: radio podłączone do akumulatora i anteny, również rower, narty, kolej krzesełkowa (patrz wyjątek poniżej)
    /m - praca z pojazdu/łodzi, o ile radiostacja jest podpięta do pokładowej instalacji elektrycznej i antenowej
    /1-9 - "krótkotrwała" praca ze stałego QTH w innym miejscu niż wskazane na licencji - podłączenie radiostacji pod zasilanie sieciowe i anteny na stałym maszcie
    /a - "długotrwała" praca ze stałego QTH w innym miejscu niż wskazane na licencji - podłączenie radiostacji pod zasilanie sieciowe i anteny na stałym maszcie

    Generalnie osobiście zawsze łamie się, gdy:
    /p - praca z ręki
    /m - praca z pojazdu
    /1-9 - praca z innego stałego QTH


Cześć Bartek...
Dylematwesoły))
Ostatnio miałem być jak anonsowałem na SOTA z górek ..ale..właśnie rodzina przeważyła i byłem SP8RHP/mm z KAJAKA z SPFF-015..ooo.
Oczywiście mogłem "łamać się"na wiele innych sposobów /p/m/8,ale!!!napisałem do Peder-a SM0GNS, który z kajaka łamał się jako SM0GNS/2/p!bez żadnego /mm,ale np..SM5BXC(Karll-Axel)i Kjell 8S5A łamali się /mm pomimo tego iż pracowali z KX3 bez zasilania z łodzi(można to sprawdzić)miałem z nimi qso /mm-> SP8RHP/AM.Ja byłem /am..bo mogę sam sobie nadać taki status .ew innym osobom..
I to jest poprawne teraz wg.mnie.
Dalej.. /m jeżeli pojazd "fizycznie stoi w miejscu" to już nie jest /m tylko /p chyba.
Temat rzeka.
P.S.Miałem ostatnio qso z SOTA/DL..koleś zapodawał /p ale..jak potem nadał że jest ./QRP i bez /p..muszę sprawdzić jego logwesoły)).


_________________
Pozdrawiam Vy 73! de Robert SP8RHP,DL8RHP.
Leżajsk KO10FF ,Hagenburg JO42PK, Idensen JO42QJ

Anteny??->,trochę drutów..trochę rurek.
  
itp
25.07.2013 00:38:50
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kraków

Posty: 384 #1548953
Od: 2011-10-3
Nie łam się ....
Łam się ...
Kij w mrowisku albo sezon ogórkowy w pełni aniołek

Chętnie wysłucham wszystkich znawców bardzo szczęśliwy
_________________
Pozdrawiam
Tomek

---http://alpimax.pl/---------
  
Electra26.04.2024 09:38:15
poziom 5

oczka
  
SQ9KFW
25.07.2013 09:13:55
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: JO90QN - Myszków

Posty: 141 #1549215
Od: 2011-8-25
    SQ9APD pisze:

    ......No, ale to już wyjaśnił Jurek - łamiemy się tylko raz, choć wielokrotnie słyszałem OK/SP.../p - to też z tego co pamiętam jest nie poprawnie.


Bartek, czy możesz wyjaśnić, dlaczego takie "łamanie się" jest Twoim zdaniem niepoprawne? Zgodzę się, że łamiemy się raz na końcu, czyli łamanie SP.../9/p jest błędne, ale np. OK/SP.../P czy OK/SP.../m moim zdaniem jest jak najbardziej na miejscu. Często zresztą takie znaki słyszę podczas aktywacji przez kolegów szczytów po czeskiej stronie do SOTA. Idąc za tym przykładem ja również tak właśnie "się łamałem" podczas ostatniego wypadu w góry.
Jeśli jednak takie "łamanie się" jest błędem, to dobrze byłoby nie robić tego błędu w przyszłości. Stąd moja prośba o Twoje argumenty.
_________________
Pozdrawiam.
Mirek.
  
SQ9APD
25.07.2013 10:06:05
poziom 6



Grupa: Administrator 

Lokalizacja: Kraków, KO00ac

Posty: 1517 #1549283
Od: 2011-8-14


Ilość edycji wpisu: 2
Mirku, tego na 100% nie wiem, zawsze była zasada jednego łamania. Jeżeli nadajesz z innego kraju to już nie ma znaczenia czy /p, czy /m. Trzeba by dorwać dokumenty ITU i co w nich jest jeżeli chodzi o amatorów.

Łamańce /p i /m nie są sprecyzowane, bo nie da się opisać każdego przypadku.

/p - praca portable, ale to może być zarówno ręczniak podłączony pod zasilanie, jak i FT-897 z aku i anteną teleskopową na wtyczce kontowej
/m - praca z pokładu pojazdu/jednostki wodnej na wodach terytorialnych/rower w ruchu/kolejki linowej (w końcu jesteśmy w ruchu innym niż "z buta") ; ręczniak w pojeździe w ruchu, ale i pełna instalacja radiowa w samochodzie na postoju (np. 30s na światłach)
/am - praca z pokładu samolotu
/mm - praca z pokładu statku na wodach exterytorialnych (czyli z kajaka można, ale jak się wypłynie 12mil/20km(?) wgłąb morza

Oczywiście zapomnieliśmy jeszcze o łamaniu przez innych znak, w przypadku nadawania od kolegi krótkofalowca - ale nie wiem, czy przypadkiem to nie wymysł socjalizmu, żeby było łatwiej kontrolować radioamatora
_________________
Pozdrawiam
Bartek SQ9APD
  
SQ9KFW
25.07.2013 10:39:01
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: JO90QN - Myszków

Posty: 141 #1549316
Od: 2011-8-25
Łamanie się przed znakiem ma inne znaczenie niż łamanie się po znaku przez p, czy m. Ponadto łamanie się przed znakiem przy pracy nadawaniu poza granicami RP jest wymogiem, natomiast łamanie po znaku jest tylko zaleceniem. Uważam zatem, że siedząc na kamieniu np. po czeskiej stronie jakiegoś szczytu mam obowiązek łamania się na początku OK/SQ......, natomiast czy dołożę na końcu łamańca przez p zależy od mojego uznania i obie wersje są prawidłowe (OK/SQ.... jak i OK/SQ.../p). Mogę się oczywiście mylić, ale moim zdaniem zakaz podwójnego łamania dotyczy podwójnego łamania na końcu, a nie w ogóle.
_________________
Pozdrawiam.
Mirek.
  
itp
25.07.2013 10:46:59
poziom 4

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kraków

Posty: 384 #1549319
Od: 2011-10-3


Ilość edycji wpisu: 1
    SP1JPQ pisze:

    /m informacja, że QSO nie jest do niczego korespondentowi zaliczane


Jak nie zaliczane do niczego, to niech nawet nie loguje pan zielony
_________________
Pozdrawiam
Tomek

---http://alpimax.pl/---------
  
sp9rqa
25.07.2013 12:08:07
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 191 #1549425
Od: 2011-10-18
Nie mogę teraz tego znaleźć, ale nie tak dawno na PKI był taki wątek, w którym też był poruszany ten temat i jeden z kolegów
twierdził (pewnie nie bez racji), że tak na dobrą sprawę łamanie się na chwilę obecną nie jest uwarunkowane żadnym rozporządzeniem.
Owszem było kiedyś coś takiego, ale po ostatnich nowelizacjach nie ma już odwołania do tego rozporządzenia. Ale gdzie ja to czytałem?
  
sp9rqa
25.07.2013 12:12:43
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Posty: 191 #1549429
Od: 2011-10-18
O nawet znalazłem:
http://sp7pki.iq24.pl/default.asp?grupa=44695&temat=118351&nr_str=2
  
SQ9APD
25.07.2013 13:14:23
poziom 6



Grupa: Administrator 

Lokalizacja: Kraków, KO00ac

Posty: 1517 #1549514
Od: 2011-8-14
    SQ9KFW pisze:

    natomiast łamanie po znaku jest tylko zaleceniem.


Ale nie wiemy jak to jest w innych krajach - to gdybamy dalej... lol
_________________
Pozdrawiam
Bartek SQ9APD
  
SQ9KFW
25.07.2013 13:21:33
poziom 3



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: JO90QN - Myszków

Posty: 141 #1549528
Od: 2011-8-25
I tu masz całkowitą rację wesoły
_________________
Pozdrawiam.
Mirek.
  
SQ9APD
25.07.2013 14:05:26
poziom 6



Grupa: Administrator 

Lokalizacja: Kraków, KO00ac

Posty: 1517 #1549591
Od: 2011-8-14


Ilość edycji wpisu: 1
Z tego dokumentu ITU wynika, że oficjalnie tylko w nielicznych krajach (Estonia, Islandia) stosuje się łamanie /p, /m, /mm, /am. A żeby było lepiej, w różnych krajach, różnie łamią znaki obcokrajowcy, u "nas" np. OK/SQ9APD, ale za wielką wodą SQ9APD/KH6...
Na razie przeglądnąłem kilkanaście dokumentów ITU i nie znalazłem ogólnoświatowych rekomendacji co do łamańców.
_________________
Pozdrawiam
Bartek SQ9APD
  
Electra26.04.2024 09:38:15
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » HYDE PARK » NIE ŁAM SIĘ ... :)

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny